2008-09-26

Engla

Visst var det hemskt, visst tyckte jag det.
Men jag tog aldrig riktigt in det.
Inte när det hände.
Men efter veckans sista arbetsdag satt jag så på
spårvagnen hem, hittade dagens Metro och läste att
mördaren nu med stor sannolikhet blir dömd till livstid
för det brott han begick i maj tidigare i år.
Det är då det slår mig, och det är då det går in i huvudet.
En medelålders man har våldtagit en flicka och sedan
dödat henne. Flickan var 10 år gammal.
10 år gammal.

Visst var det hemsk, visst tyckte jag det redan när det
hela uppdagades för några månader sedan.
Men jag satt idag på spårvagnen och kände hur jag liksom
tog det till mig. En 10 årig flicka, och en familj som måste lära
sig fortsätta leva.

Visst var det hemskt, visst tyckte jag det redan då.
Men det var först idag när jag satt på spårvagnen och
märkte att jag tog historien till mig som jag tänkte
(rakt ut och nästan högt) att "Den mannen.
Den mannen skulle jag kunna döda."

Inga kommentarer: