2008-02-12

Gloggs begär ordet

Hallå kära läsare.

Ni behöver inte vara oroliga.
Bara för att inlägget börjar på ett sätt som kan
få vem som helst att tro att jag med detta inlägg
ska tillkännage att bloggen ska läggas ner,
är det ingen fara.

Bloggen ska inte läggas ner.
Förhoppningsvis ska den istället bli lite mer levande.
Lite mer inlägg under en månad hade ta mig sjutton
varit på sin plats! Jag får se till att ta mig i kragen alltså.

Efter en del rätt nedstämda inlägg det senaste känns det
verkligen som om det är på sin plats med en rejäl
uppdatering kring läget.

Ang. min webbsida.
Jag har ju faktiskt ingen aning om hur många av er som
tittar på min blogg "från min webbsida".
Den är ju länkad och grejer, så att bloggen "egentligen"
ska ligga i ett eget fönster på min webbsida.
Detta hindrar ju inte er från att kolla på den som en
separat blogg. Det går ju också.
Tanken från början är dock att den ska läsas från
just min webbsida. Den ingår i en helhet, så att säga.
Om jag hade varit en bättre webbmaster hade
jag gjort en blogg- liknande grej själv och bara haft
den på webbsidan.
Vilken idiot som helst med ett något estetiskt sinne
inser nog att jag inte är nöjd med att ha den där
jävla gråa randen högst upp i bloggen, t.ex.
Tja. Jag har gjort vad jag kunnat med den tid och
kunskap i ämnet jag besitter.

Detta om bloggen hänger ju direkt ihop med min
webbsida, och när vi ändå snackar blogg,
kan jag ju berätta lite om vad som finns för planer
för resten av sidorna på min webbsida.
1. Startsidan (alltså bilden med länken NER,
med vilken man tar sig in på själva sidan -Här)
Jag är nöjd med nuvarande bild, men har även
funderat på att göra en ny. Bakom de här Startsida- bilderna
ligger ganska mycket jobb. Just nu har jag vare sig tiden
eller riktigt den inspiration och lust/kick jag känner behövs
för att ordna fram en ny. Men visst, det finns vissa planer
på en ny förstasida. I sinom tid.
2. Index- sidan (alltså den man kommer in på efter
Startsidan - Här)
Troligen är det här den sida jag lagt allra mest tid på,
och det är också den jag fortfarande är väldigt nöjd med.
Man skulle kunna lägga in nya bandcitat, byta ut
bilderna på ruinerna osv. Tyvärr är sidan bygd
på ett jävligt dumt sätt, så den är väldigt bräcklig
(lite som ett sandslott). Börjar man ändra blir det
ett rent helvete att få ordning på alla bitar. Den funkar
nu, och den kommer att funka tills jag börjar ändra något.
Det hade varit roligt att göra en ny sån här sida,
men det får bli den dag jag har tid till att bygga upp den
på nytt... helt från grunden. Det lär dröja.
Vad det gäller "Veckans bild" och sånna saker
kommer det ligga nere ytterligare ett tag
(helt enkelt tills lusten är tillbaka).
Dels handlar det om tid och inspiration, och dels
om utrymme. Det får helt enkelt inte plats mer
bilder på sidan. DÄREMOT finns det två bilder, från
vecka 51 och 52, som jag gjorde kring jul och nyår.
Jag lägger upp dem så snart det finns utrymme.
3. Cirkus Miramar- sidan.
En ganska gömd länk som ligger på ovan nämnda
sida. Länken heter "KLIV NER I TRÄSKET" och har
ni inte kollat in den så ta gärna en titt.
På denna sida har jag listat min "Miramar- turné",
samt har en tanke om att lägga upp info om bandet,
bilder och video från spelningar samt svårtillgängliga
texter från både Miramar och Hyacinthuset.
Att lägga upp texterna är en fråga om tid från min sida,
att lägga upp bilder och video är en fråga om tid,
utrymmer och kunskap om hur man egentligen gör.
Jag listar dock spelningar här så snart jag varit på dem.
I sinom tid hoppas jag sidan blir "klar". Det lär dock dröja.
4. Kommande- sidan.
Den fyller sin funktion, trots att jag i nuläget endast har en
kommande grej upplagd på sidan. Detta beror på att jag
inte har så mycket klara planer i mitt liv för tillfället.
Personligen är jag nöjd som sjutton med utverderingarna
av gångna händelser (inte utvärderingarnas kvalité,
utan snarare att de bara finns), även om det är jag själv
som har störst glädje av dem (det är ju för SJUTTON
min sida!). Tyvärr börjar listan med gångna händelser
bli ruggigt lång och därmed svårläst. Jag funderar på
hur den kan bli bättre, men har ingen klar idé där.
Det handlar också om kunskap om hur man gör, från
min sida. Men ja, inga planerade uppdateringar där.
5. Gästboken.
Den fyller sin funktion och funkar bra.
Tack och lov relativt lite spam, även om det förekommer.
Jag tycker väl att det är lite dålig aktivitet i den iofs,
men vafan... man ska väl inte ha för höga förväntningar.
6. Poesi- sidan.
Även den fyller sin funktion, och jag är nöjd med den.
Lägger upp i princip alla nya dikter som publiceras
på nätet (på typ sockerdricka, helgon och poeter).
Ska försöka få till en tillsnyggning av själva sidan
där dikterna är listade. Slänga in lite bilder eller något.
Vi får se helt enkelt. Kom gärna med tips förslag!
Själva sidorna där dikterna ligger är jag nöjd med,
och de kommer nog inte förändras.
7. Om Gloggs- Sidan.
Tja. Färg och form (alltså utseendet) på sidan har jag
nog inget att invända mot. Texten har länge varit i
behov av en uppdatering. Också detta en fråga om tid
(och motivation såklart).
8. Dagbok- sidan.
Alltså bloggen, som jag skrev om ovan.
Tja. Den får vara som den är tills vidare.
9. Galleri- sidan.
Personligen har jag egentligen bara två tankar om
förändringar här:
* Någon form av skript när man bläddrar bland bilderna.
Det här med rullsystemet och alla bilder på samma sida
är rätt bökigt och tungrott. Ni får nog leva med det
tills vidare dock. Det viktiga är väl ändå att det finns
bilder där(?).
* Fler bilder helt enkelt. Grundtanken med den
här webbsidan var faktist att kunna lägga upp bilder
jag tagit genom åren (15 Gb eller nåt).
Och inte bara lägga upp bilder, utan välbehandlade bilder
i schyssta storlekar och format. Här finns nu alltså
två hakar. Det första är att bildredigeringen tar tid.
Visst kan man göra ett macro som redigerar alla bilder i
en mapp, men jag har alltid tyckt att det är lite av ett "fusk".
För det andra är det en fråga om utrymme.
Min sida ligger under "Krokstrandsservern" (därav namnet
www.krokstrand.se/gloggs/). Denna server är överfull och
vår webbmästare/min far har planer på att flytta alla sidor
(min, Krokstrandsfestivalen, Krokstrandsportalen m.fl)
till en egen och separat server. Det skulle lösa en hel del,
men när denna flytt blir av vet jag inte.
Tills problemet med utrymmet är löst blir det tyvärr
inga nya bilder i Galleriet.
Några av de bilder jag först ska försöka få in när platsfrågan är
löst är bl.a. bilder från Tågluffen förra året, bilder från
Motståndsfestivalen samt bilder från
Krokstrandsfestivalen (olika år).
10. Länkar- Sida.
Totalt föråldrad tyvärr. De länkar som ligger uppe skrev
jag ihop på den tiden sidan ännu låg som ett projekt
på webbdesignen i skolan (två år sedan).
Jag ska försöka ta mig tid att fixa en ordentlig lista med
schyssta länkar.
11. Kontakt- sidan.
Trist sida som jag ändå känner är bra att ha.
Inga större förändringar planeras.
12. Ramar och meny.
Alltså skogen i toppen av sidan, "taggtråden", "händerna"
och "Stazione Termini" samt menyn till vänster.
Hade väl varit kul att få in lite nytt här, men jag är
fortfarande nöjd med det som ligger där nu.
Så ja, någon gång kommer detta ändras och bytas ut,
men inte inom en allt för snar framtid.

Oj! Jesus! Nu blev det ju ett helt inlägg enbart kring
min egen webbsida, och det var ju inte tanken.
Jag får nog göra ett helt nytt inlägg om resten jag skulle
snacka om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej din gamle dansk!

Jag gillar sidan som den är nu, skarpt! Det var ju ett tag sen jag kollade in den... Den är enkel och lätt att hitta på. Och snygg!Det enda jag tycker är knepigt är att läsa vit liten text på svart bakgrund, blir helt knäpp i ögonen.

Bilderna från Kapplandsgatan okt 06går inte att se dock. Jag är lite nyfiken må man säga :)

Många kramar!

Anonym sa...

Ditt träsk! Skriv gärna om lönnlöv, parkeringsvakter, tradera, matbutiker, ja, vad fan som helst, men ser jag ett enda jävla inlägg till om kläder lovar jag detta vara sista gången jag läser den här bloggen! ;)