2009-01-29

Här kommer alla skivorna på en och samma...

Lurigt det där.
Artister är ett spännande släkte, har jag hunnit notera
under årens lopp. Jag har ju faktiskt haft den stora
glädjen att studera en hel hop av dem på nära håll.
Ja, vissa till och med hemma vid mitt eget köksbord.

Det finns mycket att säga om dem, och även om de alla
har tokstora skillnader i sina personligheter, finns det ändå
vissa drag som kommer igen förvånansvärt ofta,
vare sig det är svenska folkhjältar eller totala amatörer.
Men det här inlägget skulle ju fan inte handla om detta.
Nej. Vad sjutton är det jag skriver? Jag skulle ju babbla
skivsläpp ikväll.

Jag har en fin röd tråd att spinna vidare på kring detta jag
skrev ovan. Men vi tar det en annan kväll. Okej?


För den här våren kommer bjuda på minst två stora
nyheter i skivväg.
Efter år av väntan släpper i mars husgudarna
Cirkus Miramar till slut skivan
Ici! Politico!
Denna skiva har de tydligen
tvingats skita ut för att kunna finansiera
skivan
Heliopoetica som det talats om i
bortåt tio år nu. Det känns också som

om flera (både fans och vissa ur bandet) ser
Heliopoetica
som Miramars "flaggskepp"
och "summering" (om den någonsin kommer).
Kommer den vara det slutgiltiga verket där
bandets historia och existens summeras?
Kommer det bli den gravsten under vilken
Cirkus Miramar kommer att vila?
Det finns de som tror det.
Många är de som tror att

Heliopoetica
blir slutprodukten.
Att bandet helt enkelt därefter
kommer att dö/dö ut.
Kommer Cirkus Miramar, likt laxen,
att återvända till de vatten
där de en gång föddes,
så miljontals frön, och sedan helt enkelt dö?
Blir Heliopoetica en odödlig grogrund
för nya idéer och tankar?
Det är många som tror detta. Var jag själv ställer mig
i frågan låter jag vara osagt.


"Lollipopocoaster
mina hjältar bara dör..."


Nu är hur som helst Ici! Politico! snart här,
och det gläder åtminstone mig. Jag har väntat i år,
och redan fått en hel hoper smakprov live på
de flesta låtar jag tror kommer vara med på skivan.
Vänner; den 13 mars i det glada Trollhättan, blir en fin kväll!


Nästa skivsläpp kommer från en annan husgud.
Till skillnad från Miramars kommande platta, har det kring denna
varit helt tyst. Knappt ett ljud har sipprat ut.
Det enda man egentligen fått veta är att en skiva var på gång.
Även denna släpps i mars, och första singeln väntas dyka
upp i mitten av februari.

Det här kommer helt enkelt bli en strålande vår i skivväg.
Cirkus Miramar med Heliopoetica,
och ja. Thåström med Kärlek är för dom.

Tänkte bara berätta om detta.

Skål för dessa lysande konstnärer!

Inga kommentarer: