2007-04-30

Valborg07

Mitt sovrumsfönster har stått öppet hela dagen
(vilket det brukar göra) samt hela kvällen
(vilket jag försöker undvika). Dels kommer det
in massor av djur, vilket jag väl iofs inte har
så mycket emot, men när det börjar flyga omkring
en massa stora fjärilar och andra grejer
så jag inte kan sova är det mindre önskvärt.
Dessutom hinner fingrarna bli kalla när jag sitter
här nu och precis har dragit igen fönstret, innan
rummet hinner bli varmt.
Knappa tangentbord med kalla/stela fingrar
är Inte grejen, men det här är väl en av många
motgångar i livet man helt enkelt får ta sig
igenom antar jag.

Mitt fel och inget att göra åt, och nog talat om det nu.

Valborg blev i år inte riktigt som planerat.
Har tillbringat hela helgen hemma och umgåtts med
inbitna Krokstrandsbor, varav många känns
som gamla släktingar på något sätt, samt med barndomsvänner
(några som jag hänger med vanligtvis och några jag
mycket sällan träffar numera).
Dessutom har det varit festivalmöte med stor uppslutning
samt KickOff- fest för Krokstrandsfestivalen.
Såhär om våren börjar man varje år få det där
festivalsuget, och när vi börjar dra ihop de lite större mötena
med själva festivalledningen känner man att det är lite
mer på riktigt och att den festival vi varje år gör kommer
närmare för varje dag som går.
KickOff- festen på kvällen blev också schysst.
Betalade tidigare samma dag tillbaka min skuld till
Stenhuggarn (Krokstrands restaurang och krog, samt
men gamla arbetsplats). Jag betalade den nota jag
startade upp förra sommaren, och så snart det var gjort
startade jag glatt upp en ny, som under en kväll överskred
hela den jag tidigare samma dag betalat av.
Jeje, det är så det ska vara! Det blev en trevlig kväll,
men det verkar som om jag fått min fars anlag att bli
jävligt envis när jag fått ett par öl i mig. Så vi hade en ganska
intensiv diskussion kring festivalens framtid när timmarna
började rulla iväg. Han tycker att jag bara Gnäller på honom!
Humf!

Jaja. På söndagen gick saker ganska så långsamt.
Jag gjorde inte saker snabbare än nödvändigt.
Ändå gick jag på en rätt ordentlig promenad
med Miriam, Sebastian och Elin (bilder kommer)
vilket var väldigt trevligt. Solen sken, blommorna
blommade och temperaturen var såpass att det funkade
att gå i t-shirt.

Valborg då.
Jag har tänkt på att det för min del finns tre tillfällen
per år som liksom "sticker ut", och alla brukar få olika
resultat. Det är Nyår, Valborg och Midsommar.
Någon kanske undrar varför jag inte har med
Alla helgona- helgen, men jag har liksom ingen relation till
den helgen på året. Jag brukar antingen jobba, spela
rollspel eller sitta i en källare i Skövde under den helgen.
Den är inte så förknippad med fest för min del.
Nyår brukar (har de senaste åren, med ett litet undantag
för i år) varit kanonbra! Årets nyår var också bra, men den
hade en del missar måste jag säga.
Nyår brukar dock hålla riktigt bra, och jag är över
lag nöjd med mina senaste nyårsfiranden.
Midsommar brukar å andra sidan bli ganska +-0.
Det brukar vara trevligt och bra, men inte så mycket
mer. Jag gillar Midsommar också, för det har liksom flutit
förbi friktionsfritt om man säger så. Det finns inga
egentliga bergstoppar, men inte heller en massa djupa dalar.

Valborg då. De senaste åren har det regnat störande mycket,
och har det inte regnat så har det varit skitkallt.
Ofta har det börjat jättebra och jättetrevligt, men slutat illa.
Flera gånger har förväntningarna varit för höga, och flera
gånger har vi varit för många människor med för olika viljor
om vad man ska göra. Valborg brukar ha inslag av schyssta
stunder, men brukar tyvärr för min del suga gnupung.
Därför var jag i år tveksam. 3 år med misslyckade
Valborgsfiranden i Göteborg. Bör man inte lära av sina
misstag? Ändå kändes det länge som om det kunde bli
trevligt ändå (så tycker man iofs varje år).
Hela helgen har jag gått och tänkt mig att jag ska vara hemma
lördag och söndag, för att på måndag åka till Gbg och
fira Valborg med Ambjörn, Miriam, Amanda samt lite annat
folk. Första maj (alltså dagen efter för er som inte vet)
var tanken att demonstrera (som också blivit något
av en tradition jag upprätthållit i några år tillsammans med
Tim... och som också blivit en lyckad tradition), och
andra maj skulle alltså ägnas till att vara bakis och till
att ta sig hem. Så var planen, och den började väl så smått
brista på söndagen. Jag antar att det fanns tre egentliga
anledningar. 1. Miriam har varit här uppe i helgen
(dels här i Krokstrand och dels hos sin mamma i Norge)
och det visade sig nu att hon tänkt stanna här uppe
i ett par dagar till (hennes plan var först att också åka
till Gbg igen på Valborg). 2. Krokstrand är vackert om
våren och bländande vackert just nu. På många sätt
önskar jag mig faktiskt inte någon annanstans. Snart
drar jag dessutom ut i Europa i en månad, och jag
vill väl supa in så mycket av våren här hemma som jag
hinner innan jag drar antar jag. 3. Pengarna. Två tre dagar i
Göteborg kostar en del, framförallt om det finns
alkohol med i bilden, vilket det gör vid Valborg.
Pengar är nu inget jag har överdrivet mycket av
och det skulle troligen ha gått ett par hundra om
jag åkt, så ur den aspekten är det bra att jag fattat det
här beslutet.

Så hemma beslutade jag mig för att bli, och hemma
förblev jag över Valborg 2007.
Gick upp vid halv ett tiden och städade mig fram
genom huset tills klockan var runt fyra idag.
Travade upp till mamma för att äta middag och
drog på vägen upp förbi Pontus & Gunilla där
jag lånade film inför de kommande nätterna.
Hos mamma blev jag sedan kvar fram tills halv tolv
tiden. De hade två tyska grannar på besök också
och jag blev liksom kvar och spelade spel med dem.
Miriam hade varit i Norge på dagen och kom tillbaka
ganska sent på kvällen, så vi la ner projektet att träffas
och elda. Dessutom hade vi tänkt hänga med Sebbe
nu på Valborgskvällen, men det visade sig att han
stannat i Strömstad. Så det blev en stillsam kväll med
sällskapsspel, rödvin, tyska grannar och choklad.
Och det var trevligt. Jag kom visserligen överlägset
sist på det där tyska sällskapsspelet, men det kan jag
väl leva med. Ändå började jag ångra mig där runt
åttatiden. Solnedgång och vackert väder.
Tanken på att sitta med en massa folk i Slottskogen
och dricka öl och bara, ja... hänga.
Fick verkligen lust att slänga mig på en buss
till Gbg när Amanda skickade sms och frågade
om jag var i Gbg och blev uppmanad att komma
till Slottskogen. Sen att det inte blir någon
demonstration imorgon heller känns trist.

Å andra sidan har jag sparat in pengar på att stanna
hemma och umgåtts med familjen.
Jag har inte riskerat att få ytterligare en kass Valborg
(ser man nu på statistiken över de senaste
valborgsfirandena har årets dragit upp
den positiva statistiken kanonmycket).
Sen får jag ju en hel dag till här hemma i mitt
isolerade hål imorgon, och troligen en arbetsdag extra
i övermorgon, vilket behövs med tanke på pengarna.
Ska tillbringa morgondagen med att stå i en bäck.
Sen ska jag nog hänga med Miriam också.
Blir nog fint.

Nej. BabbelBabbel. Inte ens jag kommer tycka det
är intressant att läsa om det här sen.
Lika bra att gå och börja plöja sig mot botten av den
där högen av lånade filmer.

Dessutom blir det nog Göteborg på lördag.
På dagen efterlängtad "packträff" med glass
och på kvällen grillning med fest hos Miriam.
PeppPeppPepp!

Dessutom slipper jag vara bakis imorgon,
vilket jag tror och hoppas att ni läsare får
lida av! Baksmälla alltså!

Måste bara avsluta med ett citat av Oskar från msn:

GLOGGS - ”Du är ju skitfull”
Vad fan jiddrar ni om?
Ni är ju fulla båda två. Jävla hovmarskalk! säger:

Ja, vad hade du tänkt dig annars?
Oskar säger:
jag har inte tänkt något
Oskar säger:
det var du som jiddrade något om lördag
Oskar säger:
och vad du än har tänkt dig är det oftast
kassaskåpssäkert trevligt


"kassaskåpssäkert trevligt"

Jag ska nog gifta mig med honom.


:::--UPPDATERING--:::

Det är tur man har sin gamla helgon- dagbok!
Gud, där finns fakta kring de flesta av mina
strapatser under de senaste 4 åren.
Vara bara tvungen att kolla på vad jag skrivit
om mitt förra Valborgs- firande!
Här är ett litet citat:

06

Ca 20:25

Jaha. Förvånande. Som vanligt.
Det är som det brukar vara.
Dåligt väder. Treska runt i Gbg utan att veta
riktigt vart och varför...
medan man hela tiden sliter ut benen.
Vänta på människor som aldrig kommer.
Kortegen som är förtjenad.

Ja, det är som det brukar vara.

Men nu är det Torslanda som gäller... igen.
Ett fjärde hem börjar det här kännas som.

Pappa-1.
Mamma-2.
Matildas mamma-3.
Rille, Johanna & Johan (piloten har flyttat)-4.

Känns bra.

En hel del folk här ikväll. Johanna fyller år.
Fest fest. Tanken är att lägga sig till med en fin fylla.
Ska upptatera inlägget under kvällens gång.
Om jag kommer ihåg det och är kapabel till det vill säga.

Hejhopp. Tim och Rille innanför samma väggar. Ojoj.
Men det funkar nu. Dom verkar hålla sig lite på
avstånd från varandra idag.
Menmen... vi får väl se hur det går idag;)

Ja, nej... nu är det dags att ta tag i den här fyllan.

Skål!

_________________________

21:46

Fy fan.

Börjar bli svårt att skriva nu.
Berusningen tar fart... ojoj...

Härligt.


Nej... återgår till festen.

Vi hörs.

_________________________

22:41

Ojoj... full... full full, full.

Kan inte riktikgt skriva längre...
festen urartar... och jag mår bra...

Puss

________________________

01:39

Nu börjar det bli pinsamt...

________________________

01:50

BÖGHÖGAR

02:43

Sovdags.

Inga kommentarer: