2007-05-11

Den fege, klor, en bäck och tävling

Jag sitter här och äter frukost vid datorn.
En skål med fil, ett glas vatten och en kopp te.
Det är, som man säger, bra skit.
Klockan är runt två. Jag gillar ändå den här
dygnsrytmen. Sömn mellan runt halv fyra
till ett halv två.

"En halv lycka är bättre ingen alls
säger den fege
som blundar för det vackra
och förbannar hösten för att den
inte är som våren"

/Brev till Anna - Caroline - Feberland

För några år sedan hatade jag verkligen
hösten. Det kändes som om den tog stora
bitar av mig för varje dag som gick.
Jag hatade den verkligen djupt.
Idag ser jag det annorlunda.
Jag har lärt mig se höstens charm.
Mycket var det nog skolan, men samtidigt
var det nog mina ögon som började se på
saken genom en annan lins. Jag märkte
liksom övergången. Jag märkte hur jag
började tvivla på mitt eget hat mot hösten.
Visst är det tråkigt när sommaren dör,
det tycker jag fortfarande.
Men höstens rena luft, det mer rytmiska
tempot på tillvaron, regn utanför fönstret,
mörkret man kan klä sig i. Färgerna.
Symbolerna. Jag gillar hösten. På ett sätt
gillar jag hösten väldigt mycket idag.

Igår jobbade jag sista dagen innan tågluffen.
Ska verkligen bli skönt att komma därifrån
i en månad. I mitt Galleri på min webbsida
finns en massa nya bilder inlagda från
min arbetsplats. Följ filmens väg från dess den
plockas upp ur lådan tills det att ljud och ljus
hamnar på vita duken. Kolla det i Galleriet.
Där finns också en tävling.

Iaf så lyckades vi igår få in Patrik och Bosse
(min maskinistkollegor) för att sätta upp
ett förslag och krav om ny minimilön.
Björn (maskinist och bioföreståndare)
var med i diskussionen över telefon.
Nu har vi satt ihop ett förslag som ska
upp till cheferna. Det är bara att hoppas.

Ikväll är det Pub. Jag och min granne/
stockholmare Knut (jävlar, jag måste ju
skriva om den karln någon gång) har ett
tag funderat på att anordna pub nere vid
Kroksbäcken mellan oss och honom,
och han är i skrivande stund på väg
från Stockholm. Ikväll klockan 20 blir
det Korv med bröd- grillning, vin och öl
för de som vill. Känns fint som fan.
Kommer bli trevligt att få säga hejdå till
folk innan jag drar till Gbg imorgon och
sedan vidare till Polen på måndag.

Tanken var först att åka till Göteborg redan
ikväll, men jag la ner den idén (vilket känns skönt).
Alla var typ upptagna iaf, och jag har knappt några
pengar till mat och sånt iaf. Bättre att chilla
och stanna här i ett par timmar till.

Imorgon blir det Gbg på morgonen, och sedan
en sväng till Västervik med Rille, Oskar, Matilda
och Elin. Stefan Sundström om annat fint
folk börjar jag få svårare och svårare att säga
nej till. På söndag eller måndag sen blir det
Malmö. Sen Ystad och färja till Polen. Wiii!

Jag är pepp! Det kommer bli en kanonresa!
Så länge jag inte glömmer något viktigt eller
blir rånad, sjuk eller nåt. Ska ju ha med nya
kameran, vilken måste ha rätt hög stöldrisk.
Ska sova med den i kalsongerna alltså!

Nej. Men pepp! Det händer tydligen en Massa
schyssta grejer i Sverige den här månaden,
som vi kommer att missa.
Men att dra runt i Europa med en ryggsäck
som hem och utan egentliga planer...
Kultur! Yeah! Jag älskar kultur!
Ungerska langos, Sixtinska kapellet,
Medelhavets klippor och vatten, Rumäniens
landskap och Greklands och Athens ruiner.
Jag ska skriva poesi på resan tänkte jag.
Ska verkligen skriva en massa poesi.
Sitter och funderar på vad jag ska ta med
mig i bokväg. Kommer ju behöva någon
skönlitterär skit som jag verkligen kan läsa
(typ nån fantasy eller nåt) och sen en del
poesi av folk. Öijer ska absolut med!
Läste lite inatt innan jag somnade.

"jag var dom heta åren
som slocknat i vårt askfat"

Nej, dra mig hem på en bakplåt.
Jag är pepp!

Vid lust och möjlighet blir det nog något
blogg- inlägg under resans gång.
Det hänger på internetcaféerna.
Ska försöka lämna lite rapporter.

Till sist. Prins Börje! Vilken poet!

Näbbar och klor

"du får mig, jag är din.

(Jag lovar!)
Klös dig igenom, och jag är din."

Precis så.
Klös dig igenom, och jag är din.

2 kommentarer:

Marie sa...

du kommer att hata kameran efter ett tag, jag lovar. man hatar allt som är tugnt. ta hellre med dig en liten kamera som du inte bryr dig lika mycket om.

månadens tips från en inte så lite avundsjuk marie.

Anonym sa...

Underbart, vilken lektion. Ser ut att vara ett gediget hantverk det där så det borde ni kunna begära mycket bättre betalt för. Dessutom borde ni ha risktillägg för risken att behöva pilla upp 5 km film från golvet om något går fel.