2007-05-29

En tagluffares flummerier

Spantant flumminlagg
mellan alla rapporter.

Vastervik!
Lordagen den 12 maj gav vi oss
(vid det har tillfallet inkluderar oss;
Rille, Oskar, Matilda, Elin och jag)
av till Vastervik for visspelning.
For borttappade nissar kan jag tala om att
Vastervik (med ä) ligger pa ostkusten,
och nastan (med ä) ligger i horisontelt lage (med ä)
med Goteborg (utan ä). Rakt over vart
avlanga land drog vi, och nar (med ä) vi kom fram
hade spektaklet redan borjat. Vi hade dock inte missat
sa mycket, och snar var det dags for Johan Johansson
(som faktiskt imponerade riktigt jamfort (med ä) med
sist gang). Sedan spelade Sundstrom, och det var
ratt (med ä) flummigt, och lite val (med ä) kort,
men ack sa bra! Han spelade Naktergal (med ä)
vilket var en av de fa latar jag faktiskt onskade
att fa hora (HORA!). Christina Kjellsson var ocksa
makta (med ä) bra, och henne skulle jag vilja boka
till festivalen nagat ar! Nu verkar hon tyvarr (med ä)
inte vara den lattaste (med ä) artist att boka.
Vi far val (med ä) se.
Iaf. Det var en del annat ocksa, men inget som egentligen
ar (med ä) vart (med ä) att namna (med ä) (inget som
egentligen ar (med ä) ihagkommet).

Det dracks val (med ä) en del ol ocksa.
(Till oroliga anhoriga kan jag meddela att Rille som korde
inte drack en droppe... vad jag sag).
Ja, det blev iaf en del ol bade pa ditvagen (med ä) och
hemvagen (med ä). En hel del musik och en valdig (med ä)
massa allsang ocksa! Pa hemvagen (med ä) tog tyvarr
(med ä) olen slut och vi lag torsdiga i baksatet (med ä)
och gnalde (med ä). Jag skickade en herrans massa
sms en stund dar (med ä), och nagra av er kan nog ha
fatt ett gang (med ä) smaflummiga meddelanden.
Ja, vi hade en relativt lag stund dar (med ä).
Men plotsligt, som en blixt fran klar himmel,
uppenbarade sig plotsligt Statoil- macken i Nassjo (med ä)!

Oppen dygnet runt ar (med ä) den, och till raga pa allt
ar (med ä) det hangstallet (med ä x 2) for samtliga av
kommunens ungdomar kvallstid (med ä) tycks det.
Jag tror klockan var tva eller nat, och det var
full fart med folk och bilar utanfor, och ko och
folk sa det stod harliga (med ä) till inne pa macken.
Det var verkligen kamratskap pa den macken.
Alla kande (med ä) varandra, och framforallt
kassorskan kande (med ä) alla, och nar (med ä) vi traskade
in for att kopa ett sexpack folkol kandes (med ä) det
som att komma in pa en Fritidsgard ungefar (med ä)!
"Bjorn, ska du ha det vanliga eller?"
"Du Karin, kan jag fa en korv med brod eller?"
Ungefar (med ä) sa gick samtalen pa macken
denna lordagnatt (och troligen aven (med ä) alla andra
lordagsnatter (med ä)) i Nassjo (med ä).
Ak dit nagon natt om ni far mojlighet!
Det ar vart (med ä) besoket!

Styrkta av ol och godis drog vi vidare mot
huvudstaden Goteborg, och stannade bara nagra
ganger under vagen (med ä) sa att Elin skulle fa tid
att ramla i ett dike och sla sig.

Kvallen (med ä) slutade med en trevlig
promenad fran Korsvagen (med ä) upp till
mig pa Guldheden i ett regnvatt Goteborg.
Det var fint.

Sondagen tillbringade jag sedan till storsta delen
i ensamhet, och det var valdigt skont.
Travade runt i Slottskogen en god stund,
lagade middag i min ensamhet och sag pa
tv storre delen av natten. Sov och gav mig
mitt pa dagen ivag ut pa detta sjovilda och
ganska roliga aventyr, som jag nu sitter
mitt uppe i (eller, lite forbi halvvags).


Drommandet pagar an. Varje natt drommer
jag saker markligare an natten fore.
Mycket intryck hela tiden som jag redan namnt.
Troligen beror det mycket pa dem, men jag drommer
egentligen inte sa mycket om sjalva resan.
Det ar snarare alldagliga saker jag drommer om,
men i ganska forvrangda versioner.
Familj, jobb osv. Det ar intressant.
Kul att minnas sa mycket av sina drommar.
Och aven om alla drommar inte ar vidare
trevliga, kanns det anda ganska kul att ga och
lagga sig varje kvall och rakna med att dromma
nagot annu vridnare an natten innan.
Dream on... Yes I will!


Pa taget till Budapest satt det tva kvinnor precis
bredvid oss i taget. De var bada vuxna, men den
ena sag ut att kunna vara den andras mor.
Den ena sag val ut att vara i 25-arsaldern,
och den andra i 55- arsaldern kanske...
Iaf. De satt under hela resan (flera timmars tid)
och diskuterade (sjalvklart forstod vi inte ett dyft).
Efter ett tag borjade jag fundera pa om de faktiskt
kande varandra eller om de bara satt och
snackade for att de helt enkelt satt bredvid varandra.
Vad som fick mig att fundera pa om de inte
kande varandra var det faktum att de satt pa var
sin sida av mittgangen i taget. Den yngre kvinnan
satt vid en 2+2 stol (ni vet tv stolar mitt emot
tva andra stolar), och hon var ensam pa de
fyra stolarna. Kanner man varandra sitter man
val tillsammans? Nar vi kom till Budapest gick
de bada av, precis som alla andra, men den
yngre kvinnan gick betydligt tidigare an
den aldre, som i godan ro plockade ihop sina
saker osv... Jag drog slutsattsen att de alltsa
inte kande varandra. Och om man tanker pa
det sa ar det ju valdigt fint; att tva, for
varandra, helt frammande manniskor traffas
pa taget och sitter och diskuterar djupt i flera
timmars tid. Varfor forekommer inte sant
i Sverige? Om man tanker lite till kan man ju
tycka att det ar ganska skrammande...
att jag ens borjade reflektera och fundera over
om de kande varandra eller inte... bara pga
ett samtal pa taget. Det sager ju en del om
det synsatt vi ar inkorda pa... eller hur man nu
ska uttrycka saken.


Jag har borjat fa ner poesi pa bladen!
Det kanns fett schysst. Jag ville verkligen skriva
poesi pa den har resan. Det slappte under var
vistelse i Brasov. (Nej, det berodde inte pa bruden).
Jag tror jag behovde pausen vi fick dar pa fyra dagar
for att lyckas smalta intrycken vi dittills fatt.
Plotsligt borjade det rinna bokstaver ur handen,
och hittills finns en fardig dikt, och jag ar faktiskt
riktigt nojd med den. Det kanns som om det var
langesedan jag skrev nagot jag var sapass nojd
med redan innan dikten var "fardigputsad", sa
att saga.
Och mer ar pa vag. Haller i nulaget pa att skriva en,
och jag tror att det fardiga resultatet (om det blir
nagot sadant) kommer att vara bra det ocksa.

När bomberna föll över Dresden
var det som salt i öppet sår

(atminstone jag anser att
man kan ha samre borjan pa en dikt...)
Iaf. Vi far val se vad det blir av den...

Antar att det kommer bli en dikt om
brudjäveln i Brasov ocksa. Det brukar ju
vara genom poesi sanna dar... kanslor...
uttrycker sig. Har en liten aning om hur
den kommer bli, men fortfarande ar det
bara flummiga sma ord som hoppar runt
i skallen pa mig... ingen ens klara meningar an...
vi far se nar och om nagot kommer ner pa
papper.


Gud vad jag babblar.


Vi har varit med om ett askvader som jag inte
namnt ocksa. Det vi sag pa vagen till
Rumanien fran nattagets fonster var verkligen
inte daligt, men det vi sag fran vandrarhemmet
i Brasov pa torsdag natt var nog det maktigaste
i askvag jag varit med om. Det kom rullande
over berget (som lag precis intill).
Vissa blixtar var Riktigt stora, och emmelan
de stora slungades det fram en massa sma.
Det som gjorde det hela sa galet var
hur ofta blixtarna kom. Vi snackar MANGA
under en minuts tid. Rakt ovanfor oss drog
det fram.

Hmm... ja... hmm...
Sen maste jag val tillagga att det hela blev
ytterliggare lite coolare nar man stod pa
vandrarhemmets balkong och hanglade
med den dar... ja, ni vet... medan blixtarna
slungades over skallen pa en!

Men det dar sista var inte poangen...
Det var ett sjuhelvetes askvader helt enkelt!


Oj. Det var verkligen roligt att skriva
flumminlagg. Ska jag gjora oftare.
Vanta bara tills jag kommer hem och
far sitta vid mitt eget tangentbord...


Jag och Matilda har pratat lite om vad
vi saknar hemmifran och vad vi ska
gjora nar vi kommer hem och sa.
Saker jag kan komma pa att jag saknar
nu sahar spontant:
-Datorn (musken, spelen, internet)
-Familjen (mammas mat, Majas utbrott,
pappas grinighet...)
-Hemma (Krokstrand i stort, vart smutsiga hem,
travarna av disk, A-filen, filmerna, tet, min sang,
diskmaskinen, dricksvattnet fran kranen, duschen...)
-Spraket (Okej, det funkar bra med spraket, men
det ska bli skont att kunna snacka svenska med
mer an en person...)
-Vanner (Oskar, Miriam... manga)

Och vad ska jag da gora vid min hemkomst?
Tja. Jag ska sova. Jag ska tvatta (bade klader
och mig sjalv). Jag ska sitta vid min dator.
Jag ska sova i min egen sang.
Jag ska chilla i ett par dagar.
Jag ska promenera. Jag ska se pa film.
Jag ska dricka te.

Jag ska stå i min bäck och
flytta på stenar och grenar

4 kommentarer:

Matilda sa...

wtf, du sa aldrig att ni hanglade den kvallen ocksa ju! vilken diss att du hellre lagger ut det pa internet an sager det till mig... ;)

Anonym sa...

varför lägger du inte upp en bild eller 2 på bdb så man får se vad du är/gör? rolig läsning dock.

Anonym sa...

......och jag ska diska och jag ska städa och jag skall klippa gräset och jag skall hugga ved och jag skall bli på gott humör och jag skall gå upp medan solen fortfarande är uppe ...

Bara så du vet att det finns ett liv efter...


Pappa

Anonym sa...

Haha! Helge Lind tar ner sonen på jorden igen...det här kommer publiceras offentligt.