2007-05-21

Tagluff no. 3

Enda sedan vi startade tagresandet i Polen
(for en vecka sedan) har vi noterat att det
vaxer vild valmo langs jarvvagssparen.
Mycket fint. Det ar over lag valdigt mycket
blommor overallt. Varlden hade nog blivit
trevligare med mer blommor tror jag.

Jag namnde i bloggen innan vi stack att
jag tankt skriva poesi pa resan.
Jag har knappt fatt ur mig en rad kan jag
nu sahar efter en vecka konstatera.
Det finns sa javla mycket att skiva om.
Om valmon langs jarvagarna, om de gamla
byggnaderna, om bergen, om floderna,
om manniskorna, och framorallt om sjalva resandet.
Jag antar att det fortfarande ligger sa tatt
inpa. Det maste fa smaltas. Maste fa sjunka in.

Mycket intryck hela tiden. Dagarna i enda.
Valdigt trott hela tiden pga varmen, barandet
av ryggsacken och alla intryck som maste smaltas.
Det marks inte minst pa natterna, da jag hela
tiden drommer. Varje natt tydliga drommar om
olika saker. Inatt var det familjen, jobbet,
bandmelemmar i Cirkus Miramar t.ex.

Mycket intryck.

Jag sitter for narvarande i Budapest. Pa vagen
hit tog vi en titt pa Wien. Det verkar vara,
precis som manga andra stader, en vacker stad.

Vi tillbringade nagra timmar i en park i
Osterrikes huvudstad. Solen sken och jag blev
brand saklart. Sedan far vi hit till Budapest,
dar vi varit sen i lordags eftermiddag.

Nar vi pa lordag kvall var ute i jakt pa mat
traffade vi tva tjejer fran stan som visade
oss till ett schysst matstalle. Vi hangde
sedan med dem under kvallen pa ett
Riktigt schysst hak. Det kandes som om man
gick igenom en cykelaffar nar man skulle in, och
sedan kom vi in pa varldens schysstaste typ pub.
Sa vi satt pa en bakgard som var uteservering i
t-shirts och drack oss fulla. Det kom en skur av regn
ocksa, vilket var valdigt skont, eftersom det ar varm
som sjutton i Budapest, aven kvallstid.

Igar tog vi oss inte upp foren vid tva-tiden, och
Matilda madde verkligen riktigt daligt...

Jag var val mest lite lagom bakis.
Vi hade kvallen innan bestamt oss for att
stanna i stan aven under sondagen, och
inte dra till Rumanien foren pa mandag (alltsa idag).
Sjalva bakfyllan var val inte sa farlig, men
den sjuka varmen i Budapest gjorde det verkligen
till ett helvete. Det kandes som om blodet
kokade och atminstone jag tappade all aptit.

Vi tog oss till och fran tagstationen for att
kopa biljett till taget vi ska med idag, och
gick sedan hem och var utslagna.
Under kvallen var det svalare, och vi traskade
upp till Budapests gamla fort.
Darifran har man utsikt at alla hall och
har star aven nagon form av europeisk version
av frihetsgudinnan. Javligt fint!

Utsikten fran berget
HAR

Ja. Iaf. Budapest ar en vacker stad, och bortsett fran
all javla trafik mitt i stan som man mest vill spy pa,
ar det ett trevligt stalle.

Det ar aterigen dags att satta punkt.
Om nagra timmar bar det av mot Rumanien,
och vi ska tillbringa natten pa tag.
Inga sangar har vi bokat, sa det blir till att sova
i satena. Blir en lang natt kanns det som.

Se Ya!

1 kommentar:

Anonym sa...

Varma dagar och blöta nätter verkar det som. Njut och var rädda om er. Dina vykort till Malvine är mycket uppskattade. Mera sånt!