2007-05-22

Tagluff no. 4

Kanske har bade jag och Matilda funnit frid?

Jag ar smapackad och i kallaren pa vandrarhemmet
spelas det poker. Tjejen som jobbar natt pa vandrarhemet
ar snygg och har vackra ogon, men hon ser pa dalig tv
och jag bloggar nu innan det ar dags att sova.

Det bor en svensk kille pa vandrarhemmet som kanner
Johanna som jag sedan ganska lange haft kontakt med via
internet, och som jag halsade pa i Kristianstad for
en tre, fyra ar sedan.

Varlden ar liten.

Natten till idag var tokig!
Som jag skrev i forra inlagget planerade jag och Matilda
nattag till Rumanien. Det var en spannande resa.

Forst tva tullagenter som synade vara pass.
Sedan en assjon lirare som ville att vi skulle betala
for sov kup'eer pa taget. Vi nekade och sov i en,
till en borjan svinkall, kup'e med sittplatser i vora
sovsackar som till slut kom till anvandning.

Mitt i natten (har ingen aning om vad klockan kan
ha varit) dralde det in ytterliggare tva snubbar som
ville kolla vara pass. Jag har tankt pa det efterat, och
eftersom jag blev sa sjukt svattig under den korta stund
de var i kup'en, da jag endast reste mig upp i sovsacken
(och blottade mina urtvattade kallsonger och darmed
gav dem ett fint skratt) for att fa
tag i passet som lag i ryggsacken pa hylla, maste jag
ha legat i djup somn. Det var roligt nar de kom och
de fick se mina graa kallsonger och skrattade at mig,
men det var otrevligt att lagga sig ner igen och forsoka
sova... helt genomsvettig.

Till raga pa allt hade vadret blivit samre under natten,
och utanfor fonstret fick jag nu se en blixt, som maste varit
den storsta jag sett i mitt liv. Det askade nagot valdigt dar ute,
och hela himlen lystes upp stup i minuten....
men jag lyckades sova bitvis under resten av natten ocksa.

Tidigt pa morgonen anledde taget till den Rumanska staden
Bracov, dar vi borjade med att gora varldens tabbe.
Vi raknade fel pa valutan, och tog darmed ut ca 3000 sek
var! Det kanns sjukt illa och aven om vi tankt stanna i
Rumanien ett par dagar, och man kan vaxla och det pa sett
och vis ar bra eftersom det kostar en del varje gang jag
plockar ut pengar, kanns det anda javligt illa att ga omkring
med sa mycket i kontanter!

Det ar priset men far betala for for lite somn...
man tanker inte klart.

Den har staden kandes vid forsta anblicken inte alls trevlig.
Den kandes hard och full av betong och opersonliga
manniskor. Det Hostel vi satte kursen mot ligger
dock i utkanten av staden och har har det helt javla
otroligt fint!

Som sagt, bade jag och Matilda har pa satt och vis funnit
frid kanns det som. Vi vill inte aka harifran, och har
bestamt oss for att stanna minst en natt langre an
planerat. Vandrarhemmet ar fyllt av trevliga
manniskor, och personalen Tvattar tom ens tvatt at en!

Det ligger helt sjukt fint, och bade fran ballkongen
vid koket och ballkongen vid vart rumt har man
utsikt over sma hustak med det gronskande
romanska landskapet ett stenkast harifran.
Ni anar inte. Det ar sa vackert har...
Berg och kullar.... ojoj.

Vi var uppe och traskade i bergen tidigare idag,
och de rumanska bergen ar som tagna ur en
fantasybok... helt javla galet.
Man vill bara kopiera allt och stoppa in i
sitt rollspel. Det ar sa vackert... sa...
sagolikt. Nagra steg bort finns rena vildmarken.

Bracov ar inte alls som Budapest.
Inte alls samma varme. Samma hetta.
Samma stekheta gryta. Har ar luften frisk, och
fast det ar varmt har man ork att gora saker.

Vi har suttit pa var ballkong ikvall.
Druckit ol och atit ships.

Vi har det bra skulle man kunna saga.
Vi vill stanna har tills dess vi trottnar.
Vi hoppar Turkiet och Istanbul och troligen
mycket av Bulgarien ocksa, och drar harifran
direkt mot Grekland. Nar vet vi inte.

Sova... eller en ol till kanske?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sömnbrist rör till skallen även på en klok son. Den gör även stavningen mer halsbrytande än vanligt eller den kanske kan skyllas på alltför billig öl. Var rädda om er om håll ordning på valutan. Kram.

Anonym sa...

håller med birgitta.. ships? haha :)