2007-05-28

Tagluff no. 7

Befinner mig i Grekland,
pa ostkusten,
nagra mil norr om Athen,
i en hamnstad vid namn Lovos,
pa ett internetcaf'e,
datorn bredvid Matildas...
narmare bestamt.

Vi tog oss fran Bracov i Rumanien
ner hit i ett svep med tag.
Det ar ingen dalig stracka, men nu ar
vi har till slut, och aven om vi for
tillfallet inte har nagon stans att ta vagen/bo
loser det sig nog under dagen.
Inatt sov vi pa ett hotell har i stan.
Det ar val inte sa farligt med 20 Euro
per person for ett hotell, men det var
verkligen ingen vidare standard.
Vi traskade darfor runt i stan igar kvall
och kollade andra hotell (har inte hittat
nagra hostels alls), och vi hittade ett till
samma pris men som verkar betydligt schysstare.

Sa vi ska val dra oss dit om en stund och se
om de har de rummen de lovades oss
igar kvar, och om de har kvar dem till det
priset vi blev lovade.

Resan hit iaf. Fran Bracov till Bukarest.
Sedan nattag till Sofia darifran.
Vi fick dela kup'e med en tjock grek.
Han hade valdigt starka asikter om saker
och ting (nu behover ju inte det vara ett fel,
men i det har fallet var det det), han pratade
konstant, och han var betydligt samre pa
engelska an mig... och jag ar dalig.
Det kandes ett tag som om det skulle kunna
bli en lang och tuff natt.

Greken flyttade till slut till kup'en bredvid
eftersom den var tom, och det var verkligen
skont att bli av med honom.
Iaf. Taget var allt annat an modernt, och
inte foren framat midnatt borjade det bli
sapass kyligt att man skulle kunna sova.
Dessutom har jag lart sedan forra nattaget.
Att bli vackt mitt i natten av Passagenter
vid gransen som lyser med ficklampor
i ansiktet pa en osv... ovart.
Under resan mellan Bukarest och Sofia
var det forst en biljettkontroll,
sedan tre passkontroller (efter varandra,
pa olika stallen), och sedan ytterligare en
biljettkontroll. Suck.

Jag agnade en stor del av kvallen at
att sta vid fonstert och, till att borja med
se pa solnedgangen, sedan stadernas
ljus nar solen gatt ner. Det var fint.
Och nar taget passerade gransen tll
Bulgarien och vi i morkret akte over
Donau... det var fint.

Jag stod dar vid fonstret, tittade
ut i natten, och forsokte liksom kasta
av mig en magnd daker. Forsokte kasta
ut minnen och bilder i natten.
Javla brud i Rumanien alltsa! Vafan!

Nu gick det ju saklart inte, sa jag gick in
och la mig, lyssnade pa musik och lyckades
framat smatimmarna somna.

I sofia tillbringade vi ca en timme, mellan
sadar sex och sju pa morgonen, och tog sedan
tag mot Thessaloniki i Grekland.
Dar blev det tag mot Athen, men eftersom
vi inte ville dit an hoppade vi av i Larissa,
och hamnade till slut har i Lovos.

Och nog for att jag var lite omotiverad att dra
mot Grekland (eller nagonstans over huvud taget)
fran Rumanien... men de Grekiska oliverna och
varmen har jag vantat pa. Och de ar ingen besvikelse.
Det ar tur att jag lart mig ata oliver, for aven om jag
hatade det som liten har jag kommit att alska det idag.
De har ar stora och ja... helt fantastiska.
Varmen ska man heller inte klaga pa. Igar vid halv
elva pa kvallen var det fortfarande 23 grader.

Sa ja. Det kanns bra att vara tillbaka i Grekland.
Det var ju inte igar om man sager sa.
Om man nu bara hade kunnat
kasta av sig lite saker sa...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kärlekskrank som aldrig förr. Både kul och jobbigt förstår jag. Men du måste lova att du aldrig flyttar ifrån mig för den där rumänskan Joel...

Hade ni inte dålig ekonomi förresten? 20 jävla Euro för att bara bo. Det är ju att betrakta som rån.

Coolt! Värsta razziorna mitt i natten. Har de pistoler och sånt också?

När var det ni kom hem nu igen? ingen fredag eller lördag hoppas jag...eller torsdag för den delen, för då kan inte jag supa.

Marie sa...

De i Slovakien har fan k-pist och batong! Sjukt läsking vill jag lova!

Anonym sa...

åk tillbaka till rumänien på vägen hem tycker jag :)

Anonym sa...

Du sonen, det är sjukt svårt att läsa dina små vita (tror det är bokstäver) i allt gigantiskt svärta. man får ju ha två par glasögon och både gröna och röda linser för att kunna läsa det. Måste du va så tungsint i layouten??

Farsan