2007-08-23

Augusti snart över

"Jag får en doft av sommarens sista dagar"

Nej, det där var Lars Winnerbäck,
och just nu lyssnar jag ju på
The Last Day of Our Acquaintance
med
Sinéad O'Connor.



















Den rösten...

Nej, men Winnerbäck har en poäng.
Det känns att hösten lider mot sitt slut.
En helt annan temperatur i luften,
framför allt på kvällarna. Idag (igår) började
folk i t.ex. Uddevalla skolan igen, och
imorgon (eller officiellt idag... mitt dygn skiftar
klockan 04 på morgonen. Mer praktiskt så)
börjar folk i den här kommunen.

Fortfarande känns det så skönt att inte ha en skola
att återvända till. Att jag stod ut att börja igen i alla
de där åren. Jag är nöjd med att inte ha något
som skola att återvända till. Samtidigt börjar
fler och fler av mina jämnåriga vänner återvända
till skolor av olika slag. Borde jag känna ångest över detta?
Kanske. Men nej. Jag vill inte än. Ett år till med jobb.
Nästa höst...

På tal om Winnerbäck så köpte jag idag (igår för er)
hans nya singel,
Om du lämnade mig nu,
och den är väl sådär. Miss Li är med och sjunger
och det är väldigt fint iofs. Hur som helst,
så är väl inte låten Om du lämnade mig nu det
bästa Winnerbäck hostat upp genom tiderna,
men jag har slagits av just ett stycke i den.
Lyssna på den HÄR och försök själva
räkna ut vilket stycke som jag reagerat riktigt
starkt på. Den fick mig faktiskt att komma till insikt
om en sak om mig själv som jag aldrig sett förut
(åtminstone inte i det ljuset och ur det perspektivet).
Snart släpper karln nya skivan. Ska bli fint.
Har relativt höga förväntningar.
Winnerbäck har skrivit:
"Temat går åt öster. Moskva, Riga, Krakow.
Det handlar om uppbrott och skuld,
om torgskräck och reträtt. Färgerna är mörka,
men starka och många. Östeuropas rivna murar
och dubbla känslor, anpassning till något
man inte är säker på att man gillar."
Yeah. 26 sep verkar det som om spektaklet släpps.

Ja, jävlar. Tanken var att jag skulle blogga som den sista
tiden i mitt liv. Om vad som hänt, vart jag varit,
vilka jag träffat, om på vilka humör jag varit osv.
Nu är det ju så att jag precis räknat ut att jag suttit
vid den här datorn i ca 12 timmar i streck
(ja, jag har redan räknat bort pauserna)
och faktum är att jag börjar bli lite trött i skallen.
Vi får se hur långt jag kommer innan draget
en och en halv meter bakåt där sängen står
blir för starkt;)
Attans! Jag saknar verkligen den här datorn
när jag är iväg på mina äventyr och påhitt.
Det är så fint att komma hem och döda tiden
vid sin ögonsten.

Och tro nu inte att jag sitter här och gör ingenting!
Spelar dataspel eller något. Nej.
Nu ska ni få höra (bestämde mig precis för att skriva
om vad som händer nu och vad som kommer att hända
fram över. Lite roligare än att skriva om sådant som
redan passerat). Det kanske kommer senare.

Vi kan ju börja med uppdateringarna som nyligen
skett på webbsidan:
Ny förstasida. Kolla och lämna gärna en kommentar på
den i Gästboken.
Galleriet. Jag har lagt till en kategori i Galleriet på
webbsidan. Här har jag lagt upp mina tidigare
förstasidor, och den som ligger nu också.
När förstasidorna blir utbytta läggs de tidigare där
från och med nu.
Cirkus Miramar- delen av webbsidan har fått en mindre
ansiktslyftning, vilket iaf jag är nöjd med.
Kommande- sidan har uppdaterats! Läs mina korta
utvärderingar från Arvikafestivalen och
Krokstrandsfestivalen (bättre sent än aldrig).
Ni kan också läsa lite mer om vad som komma skall!
Slutligen har det lagts in en ny dikt under Poesi.
Mer är på väg. Håll gluggarna öppna.

Det var det första jag sysslat med idag och de senaste
dagarna. Det andra är den mobila klubb jag startat
upp med Oskar och Ylva och som har premiär den
8:e september i Uddevalla. Läs mer under Kommande
på min webbsida. Mer info om denna kommer
troligen även dyka upp här. Iaf så har jag idag för
första gången haft tid att sätta mig ner och verkligen
jobba med det. Och jävlar, saker har blivit gjorda!
Det märks att jag har lärt mig mycket från jobbet
med Krokstrandsfestivalen. Vilken fart jag fått på
att organisera upp saker om jag väl sätter mig ner
och gör det. Nu är dagen snart till enda och det
mesta med Bäverhyddan Edgars premiär är klart.
Några artister till som ska spikas osv, men körschema
med soundscheck- tider, spelnings- tider är i princip
klart. Go us! Har fixat en mail till Bäverhyddan
och har ni frågor om denna är ni välkomna att
mailbomba baverhyddan.edgar@gmail.com.
Håller också på att göra en Myspace sida som jag
tror vi kan ha rätt fin användning av. Den kommer snart.

Hmm. Tja. Det är väl ungefär det jag har gjort.

Och nu är filen slut och då är det väl dags att börja
tänka på refrängen antar jag.

Lite om framtiden då. Den kan tyckas mindre ljus
än nuläget som jag precis skrivit om.
Jag har räknat lite på min ekonomi om man säger så.
Om man tänker på det så har jag sedan i maj månad
våldtagit min plånbok både hårt och brutalt.
Nu är det dags att betala tillbaka om man säger så.

Jag har ungefär 500 spänn att leva på fram tills den
15 oktober, under förutsättning att jag börjar jobba igen.
Därför ska jag nu med bestämda steg återvända till
mitt kära maskinrum (som jag faktiskt saknat lite).















Jomenvisst. S[nt 'r l'get
(SATAN! Nu kraschade {" och :.
Datorn b;rjar bli tr;tt. S[h'r blir det inte annars.
Dags att b;rja runda av).

September m[nad ska allts[ tillbringas jobbandes
t'nkte jag. Jag t'nkte faktiskt jobba arslet av mig.
Och det spelar inte l'ngre n[gon roll ifall de f[tt
upp l;nen eller inte. Jag M[ste jobba.
Det 'r dags att beg'ra vapenvila, samla krafter,
l'gga stolteheten p[ hyllan (tillf'lligt) och sedan
forts'tta kampen f;r schyssta l;ner.

Det ena leder till det andra, och 1+1 har en vana
att bli 2. Jag ska jobba och jag ska tj'na pengar f;r
att ;verleva, vilket inneb'r att jag st;rre delen
av resten av augusti och september kommer
att vara i Krokstrand (d[ jag inte 'r i Str;mstad
och jobbar). Thats life. Och det ska bli sk;nt
att vara hemma. Festivaljobba och s[nt.
Nu har jag fl'ngt runt s[ mycket i flera m[nader,
s[ nu 'r det dags att stadga sig och varva ner ett tag.
Detta inneb'r ju d[ att jag inte kommer att synas
s[ mycket utanf;r kommungr'nserna under den
kommande m[naden. N[gra tillf'llen blir det s'kert,
men r'kna inte med mig.

Bes;k kommer d'remot tas emot med ;ppna armar.

En liten parantes innan det 'r dags att s'tta punkt.
Min goda v'n Matilda (som slutat blogga och som
det d'rf;r inte 'r n[gon ide att l'nka till l'ngre,
men som har en bloggl'nk till h;ger i menyn om man
tvunget m[ste) som jag var ute och t[gluffade med i v[ras
har f[tt ett mail av den helsk;ne serben vi m;tte p[
ett vandrarhem i Budapest. H'r har ni karln!
VisstVisstVisst! S[ J'vla sk;n snubbe!





















Jag saknar tågluffar livet oftare än jag själv märker.

Nej nu jävlar! Dra mig hem på en bakplåt!
Nu funkar plötsligt Å, Ä och Ö igen!
De la av när jag la in förra bilden, och kom tillbaka
när jag la in bilden på serben!
Tack ska du ha din gamla Serb!

(jag tänkte att jag skulle sitta och fixa alla
förstörda ån, än och ön manuellt men nu
låter jag dem nog vara bara för att ni ska
se hur jävligt det ser ut).

Dags att sluta.

Du skrev om symboler
i min dröm härom natten

Du sa att du lär dig

att tyda med tiden


En kyss för mycket i natten


Början på en dikt som bara dök upp i huvudet
idag. Kanske kan det bli något av den.
Vi får se.

















"och dörrar stängdes överallt

och alla lampor brann

hos alla stackars skrämda knytt
som tröstade varann"


Här kommer hösten.
Låt den komma.

1 kommentar:

Matilda sa...

Bloggen kommer snart vara vid liv igen!