2007-08-13

Österö (igen)

Sitter på en ö utanför Söderköping på
den svenska Östkusten. HÄR!

För tredje sommaren i rad tillbringar jag några

dagar här för att vila ut, isolera mig, slicka mina sår,
skriva poesi, bada, spela rollspel,
utföra kroppsarbete så jag får tillbaka lite
förtvinade muskler, samt rätt och slätt umgås
med min moster och mina kusiner.

Det är nice.

Med mig tog jag min yngre syster och vi sover
i en liten stuga bredvid en kohage.
I natt sova vi båda ca 8½ timme.
Natten innan 13½. Ja... vila upp mig ja.
Jag hann egentligen inte vila ut helt
efter festivalen, och har egentligen gått
småtrött sen dess...
men nu tror jag att jag börjat hitta tillbaka till mig själv.
Det är fantastiskt med lugnet som råder här.
Inga bilar. Bara båtar. En gräsklippare.
Jag vet inte ens åt vilket håll norr är.
Tystnaden. Lugnet. Bristen på kontakt med omvärlden.
Den ytterst begränsade mobiltäckningen.

Jag förstår att mina kusiner under
vinterhalvåret hatar att bo här.
De går upp upp runt 6 varje morgon för att
hinna ta sig med båt in till land och sedan en
bra bit med buss för att komma till skolan.
Föstår att det är tungt. Men såhär i augusti.
Några dagar utan omvärldens intrång...
Helt underbart. Solen skiner och man spelar
fotboll och man blir genomsvettig och man
slänger sig sedan i havet och plaskar runt
tills man är blå av köld. Det känns lite som att vara barn igen.

Och jag kommer nog att trötta. Det vet jag att jag kommer.
Jag kommer vilja ut till omvärlden snart igen.
Och på torsdag drar jag härifrån.
Till det soliga och vackra Göteborg.
Jag ska på spelning med Cirkus Miramar på Pustervik
och det kommer att bli grymt. På fredag ska jag åka
till Köping med Tove, Oskar, Matilda, Rille, Åsa och Pelle.
Vi ska se på Stefan Sundström och andra tokar.
Och så ska vi dricka öl också.

Men i några dagar till ska jag gå här och njuta.
Jag ska sova länge på dagarna.
Jag ska svettas och sedan bada.
Jag ska lyssna på fåglarna som sjunger i trädkronorna.
Jag ska vara uppe om nätterna. Spela rollspel,
läsa Jonas Gardell och skriva poesi.
Jag ska sakna er (och sakna dig), och jag ska riktigt suga
på den känslan... så att det känns helt grymt
att få komma ut och träffa er igen.

Jag saknar er.
Men jag är inte klar här än.

Pussar

Inga kommentarer: